Актуални корпоративни събития, оповестени от български публични компании към 13 юли 2021г. може да намерите тук.
Оповестяване на информация във връзка с устойчивостта в сектора на финансовите услуги за 2024г.
ОПОВЕСТЯВАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ВЪВ ВРЪЗКА С УСТОЙЧИВОСТТА В СЕКТОРА НА ФИНАНСОВИТЕ УСЛУГИ ЗА 2024 Г. СЪГЛАСНО РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2019/2088 И РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2020/852 И ИНФОРМАЦИЯ ПО ЧЛ. 3.3 ОТ ЧАСТ 3 ОТ ПОЛИТИКАТА ЗА АНГАЖИРАНОСТ НА ИП „СОФИЯ ИНТЕРНЕШЪНЪЛ СЕКЮРИТИЗ“ АД
- Брой финансови инструменти на емитенти, които няма ESG политика, вкл. в обхвата на подходящи финансови инструменти по доверително управление – 0.
- Брой финансови инструменти на емитенти, които имат ESG политика и в доклада за дейността в частта нефинансови показатели е налична отрицателна информация или неспазване по отношение на ESG цели, вкл. в обхвата на подходящи финансови инструменти по доверително управление – 0.
- Случаи на предоставени услуги по гласуване по отношение на доверителен портфейл – 0.
- Случаи на включени в портфейла финансови инструменти, надхвърлящи 1% от дадена емисия, за които не е упражнено право на глас – 0, от които отказ от гласуване във връзка с нарушаване на ESG политика – 0.
- Емитенти, за които е налична одитирана ESG информация, обект на оповестяване от ИП във връзка с попечителски услуги и договори за доверително управление – 0.
- Публикувани съобщения във връзка с корпоративни събития на електронната страница на ИП – над 100 публикации, отнасящи се донад 300 корпоративни събития.
- Получени пълномощни за гласуване от страна на акционер или облигационер в публична емисия – 0.
- При извършване на инвестиционни проучвания и на анализи, свързани с търгови предложения и проспекти за публично предлагане, ИП задължително включва в анализа и въпроси към дружеството по отношение на ключови ESG аспекти. Дружеството е извършило над 5 такива анализи през 2024.
- Участие в организиране на публично или частно предлагане на емисия на емитент, със съществени ESG аспекти на дейността – 7.
- Случаи на гласуване от името на различни акционери или облигационери, с различно упражнен глас – 0.
- Случаи на гласуване от името на различни акционери или облигационери, с еднакво упражнен глас – 0.
- Изпълнителният директор на дружеството е член на Connectivity Advisory Panel (CAP) към EFRAG като орган, на който е възложено по реда на CSRD изготвянето и модифицирането на Европейски стандарти за докладване на устойчиво развитие, като членовете на CAP включват представители на Европейския орган по ценни книжа и пазари (ESMA), национални регулатори, представители на неправителствени организации, водещи одиторски компании, водещи търговски банки, представители на бизнеса и академичната общност. Основна цел на CAP е създаването на пътна карта за прилагането на стандартите за докладване на устойчиво развитие и взаимосвързаността между финансова и нефинансова информация, разработването и промотирането на добри практики по отношение на докладването на устойчиво развитие. През 2024 Изпълнителният директор на дружеството е участвал в 5 срещи на CAP, включително 1 регулярна среща с еврокомисар Мойра Макгинес, на които тя представя прогреса, и актуализираните очакванията и виждания на Европейската Комисия по отношение на устойчивото развитие.
ИП използва специално назначено на трудов договор лице, Ивайло Вълчев, за извършване на текущ мониторинг по отношение на изпълнение на политика за ангажираност, с проследяване на налична информация в Блумбърг, Ройтерс и годишните отчети на емитентите относно наличие и изпълняване на ESG цели от тях, при определянето на финансови инструменти на определен емитент за подходящи. В случай, че при инвестиционните си цели, клиентът изрично е посочил, че не приоритизира такива цели, ИП уведомява клиента, че липсата или неспазването на ESG цели може да доведе до санкции, вкл. разходи за съответния емитент, които да имат съществено отрицателно въздействие върху цените на финансовите инструменти в бъдеще.
ИП уведомява клиентите за възможността да възложат на ИП да гласува от тяхно име с притежаваните финансови инструменти, като при заявен интерес от клиента, го уведомява за очакваните разходи и точките в съответния дневен ред, за които клиентът следва да предостави инструкция за гласуване от страна на пълномощника. В случаите, когато притежаваните инструменти са под 1% от съответните права на глас, и ИП съгласно принципа на пропорционалност би упражнил правото на глас чрез делегиране на пълномощник на миноритарните акционери, ИП включва съответните повишени разходи от такова делегиране в информацията до клиента.
ИП уведомява клиентите, че Европейският орган по ценни книжа и пазари (ESMA) е публикувал насоки (https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2023-10/ESMA32-193237008-1793_2023_ECEP_Statement.pdf), съгласно които като Приоритет 1.1 е посочено задължението на одиторите и на емитентите на ценни книжа, че имат задължението да вземат под внимание фактори, свързани с околната среда, при изготвянето, съответно одитирането на изготвените финансови отчети по МСФО, като се реферира към документа https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2023-10/ESMA32-1283113657-1041_Report_-_Disclosures_of_Climate_Related_Matters_in_the_Financial_Statements.pdf по отношение на илюстративни добри практики. В същия документ, Приоритет 2.1 посочва, че считано от 2022 компаниите са имали задължение, независимо от нивото на попадане в обхвата и нивото на съответствие по отношение на отделните си дейности с таксономията, да използват посочените в член 8 на делегирания акт формуляри за докладване, и се дават конкретни насоки за избягване на двойно отчитане или неотчитане. В същия документ, Приоритет 2.2 посочва, че ESMA продължава да набляга на необходимостта от повишена прозрачност в докладването на свързани с климата фактори, което добива още по-голямо значение при разширеното докладване предвидено в Директива (ЕС) 2022/2464 за изменение на Регламент (ЕС) № 537/2014, Директива 2004/109/ЕО, Директива 2006/43/ЕО и Директива 2013/34/ЕС, по отношение на отчитането на предприятията във връзка с устойчивостта (CSRD). В този контекст, ESMA напомня, че емитентите следва да обръщат особено внимание на оповестявания, свързани с климатични цели. Тези цели следва да бъдат измерими, обвързани с конкретни срокове и ясно да посочва: (i) очакваните резултати по отношение смекчаване на или адаптация към свързани с климата рискове, (ii) ползите, асоциирани с определени климатични възможности, или (iii) въздействия върху хората или околната среда. В същия документ, Приоритет 2.3 адресира т. нар. „тип 3“ парникови емисии (GHG), като ESMA отбелязва, че в съответствие с Директива 2014/95/ЕС за изменение на Директива 2013/34/EС по отношение на оповестяването на нефинансова информация и на информация за многообразието от страна на някои големи предприятия и групи (NFRD), е задължително да се оповестява информация достатъчна за разбирането на дейността на дадено дружество по отношение на развитието, представянето, позиционирането и ефекта от неговата дейност по отношение на редица фактори на устойчивото развитие, включително такива свързани с околната среда.
ИП уведомява клиентите си, че винаги отчита факторите на устойчиво развитие при анализ на финансовите отчети на емитенти (при изготвяне на Проспекти, при изготвяне на търгови предложения, при изготвяне на предложения за обратно изкупуване, при даване на инвестиционни препоръки и при изготвяне на пазарни анализи, както и когато му е делегирано да представлява клиент на общо събрание на акционерите, общо събрание на облигационерите или събрание на кредиторите на даден емитент), но за целите на избягване на номинално съответствие с изискванията на устойчивото развитие (greenwashing), ИП посочва, че при отсъствие на адекватна и пълна информация от страна на емитентите относно факторите на устойчиво развитие при тези емитенти, е фактически невъзможно ИП да извърши адекватен анализ за съответствие на даден емитент с ключови нефинансови приоритети, включително такива, свързани с устойчивото развитие. Когато такава информация липсва, или е налична, но недостатъчна за достигане на конкретни изводи относно адекватността на политиките и целите, и резултатите от прилагането на тези политики и постигането на тези цели, ИП не прави, не може да направи, и не следва да прави изявления относно това дали даденият емитент и емитираните от него финансови инструменти, са или не са в съответствие с целите на устойчивото развитие. ИП също така посочва, че в качеството си на регулиран субект, той използва при определянето на такова съответствие единствено публично достъпна информация, и не може, не използва, и не следва да използва различни от публично достъпна информация източници, в това число при извършване на гласуване по възлагане на клиент с отчитане на конкретни ESG цели, ИП ще базира гласуването си единствено на информация, която е публично достъпна, без да взема под внимание, и без да се опитва да получи, и без да следва да извърши усилия да получи непублична информация.