Акциите на „Алтерко“ поскъпнаха със 17% в първия си ден на борсата

Акциите на технологичният холдинг „Алтерко“ започнаха успешно търговия на БФБ. Компанията набра около 2.18 млн. лв. през октомври, като стана второто дружество от IT сектора на българската борса. Търсенето прехвърли предлагането в хода на IPO-то, като това се повтори и в първия ден на компанията на регулиран пазар. Емисията затвори с малко над 17% повишение в четвъртък, след като позицията се изпълни с поръчки. Активността на инвеститорите беше видима и от спреда купува-продава между най-добрите поръчки, който беше около 1%, а това е ниско равнище за БФБ

Добавянето ѝ ще зависи от интереса на инвеститорите, изразен в брой сделки (BGBX 40) и промяна в цената (BGTR 30), като ще трябва поне половин година това да се случи. Главният изпълнителен директор на инвестиционния посредник по емисията „Карол“ Ангел Рабаджийски очаква ликвидността по позицията да е висока заради множеството индивидуални притежатели на акции.

Бизнес в развитие

С набраните средства „Алтерко“ ще развива своите продукти от вида „интернет на нещата“. Те включват платформата за интелигентни сгради She и набиращият популярност умен часовник Myki. Димитров поясни за „Капитал“, че една от причината да не пусне производителят им „Алтерко роботикс“ самостоятелно на борсата е реализацията на въпросните продукти. Намеренията му включват ползване на партньорствата на дружества от холдинга с големите международни и български телекоми, за да разшири обсега на продуктите си.

„Крайният клиент са мобилните оператори и това е причината „Алтерко роботикс“ да отстане в рамките на холдинга“, обясни Димитров. По негови думи техните потребители са и такива на продуктите на „Алтерко“. Причина за това е, че MyKi е повече услуга, отколкото продукт. Устройството използва мрежата на мобилнините оператори, за да функционира, като води до споделяне на приходите между производител и оператор (revenue sharing).

Какво да очакват акционерите?

По думи на Димитров, в плановете на „Алтерко“ влиза раздаването на дивидент. Регулярните плащания към акционерите са важни за инвеститорите на БФБ, които заради по-ниската ликвидност, не винаги могат да разчитат на печалба от поскъпването на акциите си.

Отчетите на компанията потвърждават думите на главния изпълнителен директор, като от печалбата за 2013 и 2014 г. на акция се падат съответно по 0.15 лв. и 0.13 лв. През 2015 г. „Алтерко“ не разпределя дивидент, а прогнозите за 2016 г. са за минимална печалба заради протичащото в холдинга преструктуриране. С оглед на това според Димитров е все още твърде рано да се говори за дивидент. До края на 2020 г. обаче прогнозите на компанията са за ръст на приходите от 80% за периода, а печалбата догодина се очаква да достигне 1.2 млн. лв.

За сравнение

Дебютантът при IT компаниите на БФБ, „Сирма груп холдинг, предпочете да реинвестира годишната си печалба, за да може да осигури бърз ръст на приходите, какъвто е моделът и при други технологични компании по света. Това се отрази на цената на акциите ѝ, като в последната година тя се е понижила с 15.54%.

„Разбира се, дивидентната политика е изключително важна, но движението на цената на дадена акция не зависи само от нея, а най-общо от търсенето и предлагането, от резултатите на компанията, отношението ѝ към акционерите, инвестиционните и планове и т.н.Мисля, че между двете дружества има една основна разлика и тя е цената, на която акциите им дебютираха на борсата. Въпрос на баланс е да направиш IPO при цена, удоволетворяваща компаниятa, но която да предизвика интереса на инвеститорите, като им даде възможност за печалба. Имам позитивни очаквания и за двете компании, предвид настоящата цена на акциите „Сирма груп“, коментира за „Капитал“ Павел Бандилов, финансов анализатор в „София интернешънъл секюритиз“. Според него IT секторът има потенциал на БФБ заради бързия си темп на развитие и качеството на предоставените услуги. Според него бързорастящите компании би следвало да реинвестират печалбите си.

„За разлика от „Сирма“, ние сме IT компания, която за първи път предлага продукти на пазара. Те не са продукти в чистия смисъл на думата, защото са свързани с услуги, които се предлагат например чрез часовника MyKi.“, заяви Димитров на въпрос на „Капитал“, акцентирайки върху потребителската насоченост на „Алтерко“. Според него бизнесът със софтуер е по-различен и съответно допирните точки между двете групи на арената на високите технологии са малко.

Източник: Капитал