София Интернешънъл Секюритиз АД извърши търгово предложение към акционерите на София-Булгартабак от името на Булгартабак Холдинг.
Повече информация можете да намерите тук.
Регламент за извънборсовите деривати, централните контрагенти и регистри на трансакции (European Market Infrastructure Regulation – EMIR)
Тази страница е само с информационна цел. За допълнителна информация моля посетете уебсайта на Европейския орган за ценни книжа и пазари – ЕОЦКП (European Securities and Markets Authority – ESMA).
Моля, обърнете внимание, че EMIR не се прилага за физически лица.
В случай че представлявате юридическо лице, регистрирано в ЕС, и не сте запознати с изискванията на EMIR, както и с начина, по който те ще повлияят на взаимоотношениятав ви със София Интернешънъл Секюритиз, Ви препоръчваме да потърсите независим правен съвет.
Regulation (EU) No 648/2012 , или Регламент за извънборсовите деривати, централните контрагенти и регистри на трансакции (European Market Infrastructure Regulation – EMIR), е в сила от 12 февруари 2014 г. Основната му цел е да увеличи прозрачността и да намали системния риск, свързан с пазарите на деривативни инструменти.
EMIR основно въвежда следните изисквания (Основни приложения на EMIR):
- отчитане на сделките с деривати пред регистри за трансакции
- изисквания за клиринг на сделките с извънборсови деривати
- намаляване на риска за сделки, които не са преминали клиринг
- изисквания за централни контрагенти (Central Counterparty – CCP) и регистри за трансакции (Trade Repository – TR)
1. Класификация на юридическите лица според EMIR:
- Финансов контрагент (Financial Counterparty – FC)
FC са следните юридически лица, получили разрешения или регистрирани съгласно приложимото европейско законодателство: инвестиционни посредници; кредитни институции; застрахователни, презастрахователни и животозастрахователни предприятия; колективни инвестиционни схеми и управляващите им дружества; институции за професионално пенсионно осигуряване; фондове за алтернативни инвестиции. - Нефинансов контрагент, превишаващ клиринговия праг (Non-Financial Counterparty Exceeding The Clearing Threshold – NFC+)
NFC+ са юридически лица, установени в ЕС, които не са FC, CCP, TR или място на изпълнение, но имат позиции в деривати, надвишаващи следните клирингови прагове:- 1 млрд. евро брутна условна стойност в договори за извънборсови деривати върху кредити и капиталови инструменти (индивидуален праг за всеки клас дериват)
- 3 млрд. евро брутна условна стойност в договори за извънборсови деривати върху лихвени проценти и чуждестранна валута и капиталови инструменти (индивидуален праг за всеки клас дериват)
- 3 млрд. евро брутна условна стойност в договори за извънборсови деривати върху стоки и за други договори (комбиниран праг за всеки клас дериват)
- Нефинансов контрагент (Non-Financial Counterparty – NFC)
NFC са аналогични на NFC+, но имат нехеджирани позиции в деривати, чиито брутни условни стойности са под клиринговите прагове. Ако позициите на NFC превишат някой от праговете по-горе, то NFC трябва незабавно да уведоми ESMA и националния си компетентен орган. От този момент нататък юридическото лице ще бъде класифицирано като NFC+ и ще трябва да прилага изискванията за клиринг за съответните бъдещи сделки с договори за извънборсови деривати в рамките на четири месеца.
2. Отчитане на сделките съгласно EMIR:
- Всички конграгенти (FC, NFC+ и NFC) по сделки с деривати (борсови и извънборсови) трябва да отчитат детайлите по контрактите пред регистриран регистър за трансакции (TR).
Правилото се прилага за всички сделки в рамките на ЕИП.
Актуален списък на регистрираните TR може да бъде намерен на уебсайта на ESMA.
3. Клиринг съгласно EMIR:
Сделките с извънборсови деривати, които ESMA е определил като задължително подлежащи на клиринг, трябва да преминат клиринг чрез централен контрагент (CCP).
Задължение за клиринг се прилага за сделките, сключени между всяка една от комбинациите между:
- Финансови контрагенти (FC) и/или
- Нефинансови контрагенти, превишаващи клиринговия праг (NFC+)
Задължение за клиринг се прилага за сделките, сключени между юридически лица, когато:
- един или повече от контрагентите е юридическо лице, регистрирано в ЕС и/или
- в ограничени случаи, когато никой от контрагентите не е юридическо лице, регистрирано в ЕС
Обобщение на задълженията за отчитане и клиринг:
Задължение | FCs | NFCs + | NFCs |
Отчитане | да | да | да |
Клиринг | да | да | не |
4. Ограничаване на риска при сделки, които не са преминали клиринг
- Изисквания за ограничаване на риска за сделки с извънборсови деривати, които не са преминали клиринг:
- Своевременно потвърждаване
- Прилага се и за двата контрагента;
- Крайни срокове за потвърждение на сделките се прилагат според класа деривати;
- Разрешаване на спорове
- Всички контрагенти трябва да са договорили процедури и процеси за идентифициране, отчитане и наблюдение на спорове, свързани с признаване или оценка и размяна на обезпечения и своевременно да разрешават споровете;
- Финансовите контрагенти са длъжни да докладват спорове, чиято сума или стойност е по-голяма от 15 млн. евро и изпълнението им не е приключило през последните най-малко работни 15 дни;
- Съгласуване на портфолио
- Юридическите лица ще бъдат задължени да се договорят с контрагентите си, преди да осъществят търговия, относно начините, по които портфолиото им ще бъде преглеждано редовно, с цел да се идентифицират разногласия по ключови условия или оценка и съгласуване;
- Съгласуването трябва да покрие ключови условия и оценъчната методология;
- Съгласуването може да бъде делегирано на контрагента или на трета страна;
- Своевременно потвърждаване
Контрагент | Брой сделки с 1 контрагент | Честотата на съгласуване |
FC и NFC+ | 0 – 50 сделки | на тримесечие |
51 – 500 сделки | седмично | |
над 500 сделки | дневно | |
NFC | 0 – 100 сделки | годишно |
Над 100 сделки | на тримесечие |
- Компресиране на портфейл
- Важи за всеки контрагент с 500 или повече сделки с извънборсови деривати към друг контрагент, които не са преминали клиринг. Основната цел е подобни или нетиращи сделки да бъдат заменени с по-малък брой сделки с по-ниска условна стойност.
- Всички контрагенти са длъжни най-малко два пъти годишно да анализират възможността за компресиране на портфейл с цел намаляване на риска от контрагента.
- Контрагентите ще трябва да бъдат в състояние да обяснят, в случай че са се споразумели, че компресирането не е разумно.
- Mаржин изисквания за контрагенти (FC и NFC+), които са обект на задължение за клиринг:
- първоначален и променлив марджин
- ежедневна оценка
Обобщение на задълженията за ограничаване на риска:
Задължение | FC | NFC+ | NFC |
Своевременното потвърждаване | да | да | да |
Разрешаване на спорове | да | да | да |
Съгласуване на портфейл | да | да | да |
Компресиране на портфейл | да | да | да |
Марджин за извънборсови деривати, непреминали клиринг | да | да | не |
Ежедневна оценка | да | да | не |
5. Идентификатор на юридически лица (Legal Entity Identifier – LEI)
Финансовите и нефинансовите контрагенти трябва да притежават LEI , за да могат да изпълнят задълженията си за докладване, произтичащи от EMIR.
LEI има за цел да отговори на необходимостта от ясно определяне на юридическите лица (FC и NFC), участващи във финансови трансакции, с цел да се управлява рискът от контрагента.
LEI се издава съобразно изискванията на стандарт ISO 17422. Този стандарт дава възможност да се изготвят кодове, съдържащи 20 буквено-цифрови знаци, към които са привързани допълнителни публични данни (име, адрес, статус на юридическото лице и т.н.) и частни данни (правна форма, дружество – майка, т.е. лице, което носи отговорност в случай на фалит, и т.н.).
Списък на организациите или местните оперативни звена (Pre-Local Operating Unit – pre-LOU), принадлежащи на системата LEI/GEI, които са одобрени от ESMA да издават идентификатор на юридически лица (LEI), може да бъде намерен на уебсайта на LEIROC – Регулаторния надзорен комитет (Legal Entity Identifier Regulatory Oversight Committee).